Forum : Staat controleerd U steeds meer.

Current User: Guest
Please consider registering

Search Forums:

Staat controleerd U steeds meer.

UserPost

22:49
26/06/2009

Jasper

Guest

61

Het is geen monetaire asset en boven de tien dollar vliegt het uit de grond.

Downside is nul. Upside 200% denk ik. Heb een paar futures natuurlijk.

Kon wel eens moeilijk worden Jasper terug te krijgen op de andere site. We zullen wel zien, aan jou gaat het niet liggen.

Je hebt klasse.

22:55
26/06/2009

Jasper

Guest

62

JS is een van een handvol mensen die ik als intellectuele meerdere beschouw en erg goed in het managen van wat gaande is. Maar hij zegt geen onwarheden en hij heeft eerder statements gemaakt. Fudamenteel klopt het.

de waarde van goud als monetair assett is in het feit dat goud:

- Door de jaren een redelijk stabiele voorraad  is. Er gaat niets af en maar een paar procent bij (ounces) dat maakt het een goede meetlat.

- Nutteloos is. Goud kan je niet eten.

- Hoog gewaardeerd wordt per fysieke hoeveelheid.

Al angst gaat meespelen ontkoppelt alles van goud.

23:02
26/06/2009

Jasper

Guest

63

JS is een van een handvol mensen die ik als intellectuele meerdere beschouw

Waarmee ik nadrukkelijk niet wil zeggen dat ik niets te leren heb…

23:03
26/06/2009

M

Guest

64

Haha. Ik schrok al even.

23:04
26/06/2009

Jasper

Guest

65

:)

23:05
26/06/2009

Jasper

Guest

66

Jij bent bekend met Morals and Dogma / Albert Pike?

23:09
26/06/2009

M

Guest

67

Niet bekend mee. Na het weekend wellicht wel. Ik zal het even opzoeken.

23:14
26/06/2009

Jasper

Guest

68

Moeite waard. Bijbel van de vrijmetselaars. Lastig leeswerk, dat wel.

Fijn weekend.

23:26
26/06/2009

M

Guest

69

Thanks, jij ook!

23:28
26/06/2009

Jasper

Guest

70

DE rien. Morgen meubels kopen. Goed weekend nogmaals

00:14
27/06/2009

Jasper

Guest

71

Die Mickey. Die gaat het lastig kijgen in dit leven…

10:24
27/06/2009

Jasper

Guest

72

Kees ook.

Op naar de meubelboulevard.

19:14
27/06/2009

Jasper

Guest

73

@ Moderator. Dank voor het toelaten van de posts. Klasse. Nu nog de Ban…

@ Diegenen die niet van lezen houden. Je scrollt er zo voorbij.  

Niek  Zegt: @Jasper(2): je begint je echt te ontpoppen als een dominee c.q. heilige/martelaar; ik ben benieuwd waar dit op uitloopt …

Reply: Ik heb goede voornemens zoals ik schreef. Satire is mij niet vreemd maar merk ik niet aan iedereen besteed. Moet ik ook rekening mee gaan houden, dank voor de tip – serieus. Als klein jongetje had ik al de behoefte met de grote mensen mee te praten. Mocht toen ook niet maar ik heb goed opgelet, boven aan het trapgat….  Je wordt er cynisch van. Ik zie mezelf als humaan, niet religieus voor de goede orde.

Ik overweeg zoals ik schreef boer te worden. Weer serieus, ik ambieer die kutbaan over 30 jaar niet.  Over een jaar of 4 ben je hoogstwaarschijnlijk van me af. De aandelenmarkt wordt dan hobby. Heeft Kees toch zijn zin… Je kan mij en de huuropbrengsten dan waarschijnlijk vinden in Tanzania of Mauritius.  Noeste arbeid, werken aan mijn persoonlijkheid (minder persoonlijk en nog aardiger worden) met de kinderen spelen en studeren op het leven i.p.v. op kantoor zitten.  A la Bartje.

Eenvoudig bestaan maar beter voor mijn bloeddruk en ook de jouwe in verband met jouw dieet in het bejaardentehuis straks.  Om de toekomst van mijn nageslacht er bij te betrekken, Olga en ik zien geen lange termijn toekomst in Nederland of Moskou als ze haar biologiestudie hier heeft afgerond. Mensen grijpen hun kansen niet hier, zelfs als je ze aanreikt. Maar nu ben ik aan het zeuren.  

Ik wens dan een  functionerende Nederlandse economie toe om naar te exporteren. Zie daar mijn belang. Koopman – geen dominee. 

On topic, antwoorden en reacties op deze en vorige threads.  

Niek zegt: ik adviseer je wel eens goed over de tulpenbollen manie te lezen, want daar heb je weinig van begrepen. Dat was van geen kant alleen voor rijke lui, de hele bevolking deed juist mee. Dat kwam doordat tulpenbollen verhandeld werden op papier (op krediet, de beurs was net uitgevonden) en in de taveerne (daarvan had je er wegens slechte drinkwaterkwaliteit in NL gemiddeld 2-4 per straat; zoiets als de makelaar/hypotheker kantoortjes de afgelopen jaren).

Reply van Jasper: Ik had wellicht de Voltaire wannabe moeten laten voor wat het is, ze slepen er de gekste dingen bij. Klok en de klepel. Maar op het gevaar af dat men me weer pedant vindt, ik heb een centimeter of 15 in de boekenkast over het onderwerp. Als iets ook maar zijdelings raakt aan mijn interesses: politiek, economie en moraliteit - geld, lees ik erover. Mijn begrip van geschiedenis is niet zoals je hem op wikipedia vindt.

Ik blijf erbij, de gedachte dat iedereen betrokken was en Nederland geruïneerd was, is een falacity. Nederland is geruïneerd door monetair beleid, net als de VS nu resulterend in Dickens taferelen in de 18e eeuw in Nederland . Monetaire economie is net als religie. Het houdt met alles verband, zelfs tulpen. Zie links hieronder.

Anne Goldgar (Prof vroeg middeleeuwse geschiedenis)

http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/tulipmania/1001004002947230/index.html

We have heard how these bulbs changed hands hundreds of times in a single day, and how some bulbs, sold and resold for thousands of guilders, never even existed. Tulipmania is seen as an example of the gullibility of crowds and the dangers of financial speculation.     

But it wasn’t like that. As Anne Goldgar reveals in Tulipmania, not one of these stories is true. Making use of extensive archival research, she lays waste to the legends, revealing that while the 1630s did see a speculative bubble in tulip prices, neither the height of the bubble nor its bursting were anywhere near as dramatic as we tend to think.

En van Doug French (Mises Institute…)

http://mises.org/story/2564

The story of Tulipmania is not only about tulips and their price movements, and certainly studying the “fundamentals of the tulip market” does not explain the occurrence of this speculative bubble. The price of tulips only served as a manifestation of the end result of a government policy that expanded the quantity of money and thus fostered an environment for speculation and malinvestment. This scenario has been played out over and over throughout history. Like other periods of heightened speculation, Dutch interest rates “declined sharply”  in the seventeenth century according to Homer and Sylla (1996, p. 141) and tulip bulb futures could be traded with no margin required (Garber 2000, p. 44)

Dat brengt mij bij het monetaire argument dat ik eerder maakte. Raad eens wat er daarna met de rente gebeurde… Engeland nam vervolgens de status van reserve valuta over. 

Er zijn twee verschillen tussen tulpen en huizen. Tulpen groeien exponentieel, huizen niet. In huizen kan je wonen. In tulpen niet. We moeten allemaal wonen.

Moet je wonen, wil je wonen, is het betaalbaar, wat zijn de opties.  Dat zijn de vragen. Dan kunnen we differentiëren naar locatie, prijsklasse. (zeg tot 250, 250 – 600 en 600-2500k) We moeten differentiëren naar leeftijd (jong of oud), toekomstperspectief voor de jongeren (klaar voor de digitale maatschappij versus arbeider) dan wel financiële reserves voor de ouderen onder ons.

En dan kan je een op de persoon gesneden advies geven. Huren of kopen, cash, vast of variabel. En geen paniek scheppen. Ben je daarover een beetje met me eens aan het worden?

Kees zegt: over lucht gesproken: funda.nl/koop/amst…stenstraat-47/fotos/

ik weet welhaast zeker dat deze huizen alleen gekocht konden worden door mensen/jongelui wie een 3kamer huurwoning in Adam Oost achterlieten. Achterhaal de v.o.n. prijs maar eens   Prijs 225K guldens (kan ook 175 zijn dat weet ik niet zeker).

Reply @ Kees. Ook ik zie belachelijke prijzen in sommige segmenten. Studio appartementjes in Amsterdam voor 3.5 ton of nog veel meer, villa’s in het Gooi voor 1.2 tot 3 miljoen. Jaren 60 middenwoningen woningen in Purmerend voor 3 ton. 

Ik ben het niet helemaal oneens met jou. Voor de geposte woning moet je nog servicekosten betalen ook. Erfpacht afkoop tot 2047. Nee, ik passeer.

De jongelui waar jij het over hebt zitten veelal nog in een huurwoning en kijken de kat (boomer) uit de boom. (huis) Die zal nog wel even blijven zitten denk ik, ze doen er verstandig aan actie te ondernemen. Ik weet dat want het zijn collega’s. Ik let op jou maar jij niet op mij…

Starters moeten een euroton verdienen voor ze in aanmerking komen voor de 5 ton die deze woning doet (vraagprijs) En rijden geen Volvo. Het lijkt me overigens een leasebak (Woger…). Die krijgen we ook niet meer tegenwoordig,  we ontslaan liever de medewerkers van de autofabrieken op verzoek van Niek.

Misschien een generatiegenoot? Als ie heeft afgelost wil die nu upgraden. Anders downgraden. Wat is het met jou Kees?

180k in Almere is meer haalbaar voor de meeste starters. De slimsten verdienen wel een euroton en kopen in Almere, onder hun budget. (vergeef me de CATO aanpak)

Probeer je toch eens door mijn stukken te worstelen, ik kan je nog niet helemaal tegemoet komen… 

Niek Zegt: @4: tja, zou ABN volgende week ook komen met variabele hypotheken voor 1.5% of nog minder, net als ING sinds Wouter Bos ze vele miljarden belastinggeld toestopte? en de spaarrente zal wel weer verder omlaag gaan, stel je voor dat mensen gaan sparen …

Niek, je voelt dit goed aan. Maar er komt een tijd dat de korte rente weer gaat stijgen…

De mechanismen heb ik elders geprobeerd uit te leggen. De mensen die er (1.5%) gebruik van gaan maken gaan straks de rekening betalen.

Goedkoop is duurkoop, regeren is vooruitzien en hebberigheid wordt afgestraft. De eerste zullen de laatsten zijn. We gaan goed voor je zorgen straks, in het bejaardentehuis, misschien wel beter dan de boomers voor de vorige generatie….

Niek Zegt: oliedom artikel: “Datzelfde geldt voor mensen met langdurig dubbele maandlasten. Het kabinet mag deze groep niet vergeten. Zet een redelijke prijs op het bord en neem misschien met iets minder genoegen.”

het kabinet moet blijkbaar wat doen (bovenop de enorme belastingvoordelen die deze groep al heeft) voor huiseigenaars die te dom en/of te hebberig zijn om te snappen dat ieder huis verkoopbaar is als er maar een realistische prijs gevraagd wordt.  Het beleid van Den Haag is een patent recept voor financiële inteelt.

Reply: Eens. Je legt de schuld (toekomst) voor het verzuimen van het formuleren van een lange termijn politiek – terecht – nu bij de politiek. Het was ook de politiek die (verleden) op verzoek van het bankwezen, dereguleerde en sliep. De bankiers deden vrees ik wat ze moeten doen – hun werk. De politiek ook. Beiden luisteren naar hun broodverschaffers – de rijkeren, rijken en super rijken. Begrip is het begin van bezit van de zaak en einde van vermaak…

Mickey Zegt: @ Jasper, 300 meter van Almere Centraal durf jij een prima buurt te noemen? Hieruit blijkt wederom dat je geen idee hebt waar je over praat! Ik kom daar namelijk ook wel eens en er zijn weinig plekken waar meer paupers, junks en ander tuig te vinden is.
Altijd blij als ik weer op A’dam CS ben en dat zegt wel genoeg volgens mij.

Daarnaast lieg je weer aantoonbaar: het verband tussen rente en huizenprijzen, en hoe dit per saldo uitpakt waren jouw woorden. Dat je bewust mensen probeert te misleiden door geen rekening te houden met sparen is gewoon triest gedrag. Over je andere reeds aangetoonde leugens, listen en bedrog maak ik geen woorden meer vuil.

Mikey. Het lijkt dat ik weer een verkeerde snaar geraakt heb bij jou. Ik heb de threads allemaal eens nagekeken en ik denk dat jij de Mike bent waar dit geruzie allemaal mee is begonnen. Je lijkt te persisteren - voortdurend. Ik begrijp nog altijd niet waarom ik een BAN aan mijn broek heb en jij je mag afreageren hier.

Je dacht eerder aan te tonen dat ik iets bewust weglaat. Dat ging niet goed. Nu stel je in een moeite dat ik de firma list en bedrog ben en lieg.

Als je listen en leugens kan pin pointen wil ik eventuele misverstanden graag voor je adresseren. Zoek ik speciaal een internet cafe voor op. Maar probeer een beetje minder frontaal aan te vallen, je laat je flanken open.  Denk aan mijn verzoek namens Chantal, je bevordert de sfeer voor mensen die wel  inhoudelijk van gedachten willen wisselen bepaald niet en bent ook niet erg entertaining. 

Daarom reageert alleen Kees op jou, hij lijkt een aparte smaak  te hebben. (ik probeer voorzichtig te formuleren)  Kees heeft, schrijft ie elders, in de jaren 80 15 mille verloren op zijn huis. Ik vrees dat ie deze periode wel eens een ton of meer kon laten liggen. Je kan alleen van zijn fouten leren want hij neemt, in tegenstelling tot jou, compliment, de moeite niet mijn post’s te lezen, die vind ie te lang.

On topic: Ik heb Almere Centraal  niet een goede buurt genoemd.  Met name bij de kroeg op het stationsplein hangen wat paupers en tuig rond. Junks heb ik er niet waar kunnen nemen, alcoholisten wel. Als jij de junks, paupers en ander tuig op het Damrak prefereert is dat jouw goed recht.

Ik zie toch waarde. “Goede” buurten vindt je in Laren en Bussum tegen 2.5 keer dezelfde prijs voor vergelijkbaar woongenot. Als je comfortabel en betaalbaar wilt wonen en iets opbouwen in plaats van de schijn van welvaart hooghouden, is Almere het overwegen waard. Vind ik, maar dat is subjectief. We zullen zien of ik huurders vindt, ik ken de lokale markt een beetje en maak me geen zorgen. Volgende week housewarming barbeque, ik kan niet wachten.

allert Zegt: Dit (De prijs van duurdere woningen zal zelfs zakken met 20 tot 30 procent. Alleen de goedkoopste panden houden in een gunstig scenario wellicht hun waarde. ) en het stuk op 1vandaag is de eerste echte knieval van de branche dat de situatie niet houdbaar is voor wie nu nog afhankelijk is van verkoop. p.s. ook ik vind Jaspers inbreng wel nuttig.

@ Allert. Tx. Ik zal proberen je vertrouwen niet te schaden. De makelaars lijken zich te realiseren dat verstandige kopers sinds vorig jaar 25%  hogere rente moeten betalen en dat het uit de lengte of de breedte moet komen. Goedkope panden, moderne, goed geïsoleerde, onderhoudsarme en comfortabele woningen met veel woongenot een half uur van de hoofdkantoren in Amsterdam vind je veel in Almere…

Niek Zegt:  P.S.: zeer hoge rente is NIET zonder meer goed voor de goudprijs, in tegenstelling tot wat o.a. Jasper blijkbaar denkt.

Reply: Niek. Deze stond nog open op de andere draad. Als je een grafiek van de rente tarieven 1968-1981 (al gevonden?) naast die van de goudprijs legt vind je een verbazingwekkende correlatie. Waarmee ik natuurlijk geen causatie wil suggereren.

Kariz, 360. Zijn er hier trouwens ook mensen die de wekelijkse uitzending van Mcalvany volgen? Vooral hun aflevering over de aanstaande obligatie-crash (de bubble der bubbles) deed mijn nekharen rechtovereind staan.

Gezien het feit dat deze site meer en meer aan het verschuiven is van ‘huizenmarkt nederland’, naar een discussie forum over (monetaire)economie, -geschiedenis, filosofie, sociale gevolgen, grondstoffen beleid etc, kijk er eens naar.

Het zijn goudinvesteerders, met een christelijk-sociale achtergrond geloof ik. Ook Mises gooit hoge ogen bij hen. Citaat voor Jasper: ‘The middle class is like a class of dinosaurs , the middle class is not adepting to this new credit ice-age, they are beginning to frieze out…’

Reply van Jasper. Welkom op de site, we kunnen jou goed gebruiken hier. Ik heb op de andere site voor M geschreven dat er tussen nu en 4 jaar een financiële klasse scheiding plaats vindt.

De middenklasse denkt dat ze riches in de schoot geworpen krijgen, helemaal gratis en voor niets en dat alles omdat de omdat de rijken zo dom zijn. Het steentje in de rivier zou wel eens onvoldoende kunnen zijn voor velen.

Vandaar mijn rabiate opstelling, Niek, we hebben niet veel tijd meer. Ik geef je wel gelijk dat er 1 veel vreemde vogels en 2 veel paniekzaaiers zijn in de gold community. Komt omdat ze 1 veelal niet door kantoorwerkzaamheden worden afgestompt en 2 veelal soevereine, financieel onafhankelijke mensen plegen te zijn van deze situatie profiteren..

Het zijn kortom de rijken die iedereen nu voor dom houdt die bewerkstelligen wat er gaande is, niet jan met de pet die het allemaal zo goed weet. Daarom willen goldbugs leuke dingen voor de rijken en een sterk leger. Ze hebben wat om te beschermen.

Je kent misschien de gezegde dat WallStreet de enige plek is waar rijken zich in limousine et chauffeur laten voorrijden om zich te laten informeren door snotneuzen als mij die maar een fractie van hun vermogen waard zijn. Komt omdat ze goed, professioneel advies weten te waarderen. En ik geef het hier gratis weg, in ruil voor beledigingen en verdachtmakingen en een BAN.

Niek, ik zou maar goed adem blijven halen het laatste kwartaal, want dan gaan we zien of Jasper de markt misschien toch een beetje van te voren kan timen.

Ps, open net de bief van de Notaris. Het lijkt dat Aegon zo vriendelijk was ruim te financieren en ik nog een mille of 3.5 op mijn eigen rekening gestort krijg. Ik denk dat ik volgende week nog wat future’s long aanschaf, looptijd rond 1 jaar en uitoefenprijs tussen 1200 en 1400 dollar. Alle beetjes helpen en wat moet je er anders mee. Op een spaarrekening zetten of verpatsen? Nog een paar eitjes in het mandje van Jim Sinclair (google gerust, dat ziet ie graag…)

Martin Zegt: @kees 6 En nu 1.1 miljoen gulden. Dat was 15 jaar geleden een bedrag voor een zeer, zeer dikke villa. Het wordt nu hoog tijd dat deze bel nu eens leegloopt.

Reply van Jasper. Ik ben zo benieuwd, hoeveel is dat in ouderwetse florijnen of dukaten?

Niek Zegt:  @Martin(8): 20 jaar geleden kostten in mijn woonplaats de allergrootste en meest luxe panden zo’n 250-400K gulden; en kleine arbeiderswoningen 40-60K gulden. Die grote panden kosten nu 1-2.5 miljoen euro (i.p.v. 115-175K) en een kleine arbeiderswoning kost 150-225K euro i.p.v. 18-27K euro

Uitgaande van de officiële inflatiecijfers van 2-3% hadden de huizenprijzen de afgelopen 20 jaar ongeveer 65% mogen stijgen.

Reply van Jasper. De inflatiecijfers kloppen niet. Nu, terwijl de rentecurve wordt opgepompt, zijn ze te laag en als we straks de korte rente gaan verhogen worden ze omlaag gemanipuleerd waadoor ze te hoog zullen zijn.

Verder bestaat ’de inflatie’ niet. Afhankelijk van je bestedingspatroon (verschil tussen boodschappenmandje bejaarde en dat van moeder met karretjes vol) (huurwoning of koopwoning, lange rente of korte rente) (auto of o.v.) (etc etc) (platteland of stad, zie ook mijn opmerking over optimum currency area hieronder) moet je anders interpreteren.

Ik vind je conclusie over de hoeveelheid lucht op basis van de officiële inflatiecijfers wat eendimensionaal. Lees mijn stuk over geldschepping en dan met name de eerste methode. Hoe meer mensen ergens willen wonen hoe hoger de leefstandaard hoe hoger de inflatie hoe hoger de huizenprijzen.

Rentetarieven worden dan onbetaalbaar voor mensen in de periferie van de optimum currency area (denk Oost Europa) waardoor die mensen naar de stad (denk Nederland) verhuizen. Ziedaar urbanisatie, de ontwikkeling doe de beschaafde wereld van de agrarische economie onderscheidt.

Armen trekken naar Nederland om in de zorg te werken en Jasper trekt naar Afrika als herenboer om de volgende stap op de maatsschappelijke ladder te zetten. Zie daar globalisatie en doorstroming. There is reason to this madness.  Ik zie met andere worden Nederland nog niet massaal leeglopen zoals sommigen hopen. We gaan goed voor je zorgen in het bejaardentehuis…

En wil nog -  beleefd - opmerken dat je de overheid wel geloofd als het jouw analyse ondersteund en anders niet. 

Waarmee ik niet wil zeggen dat je nu een pand van twee miljoen moet aanschaffen, cash. Dat zou inderdaad onverstandig zijn. Als je een arbeiderswoning daarentegen vind van 18k of zelf 27k tussen nu en 2050 betaal ik hem voor je.

Lex Zegt:  @Chantal 15 - Leuk dat je voor de huurprijzen er maar net een stad uitpikt en dan ook nog eens Amsterdam. Vanzelfsprekend is dat niet representatief voor de landelijke huurprijzen.

Reply @ Lex en Okkie en Kees. Wat een redelijk nette en genuanceerde en inhoudelijke reactie op Chantal. Ik denk dat ze deze aanpak  wel kan waarderen alhoewel je met drieën tegen een bent. Eigenwijs als ik ben denk ik dat Amsterdam niet representatie is maar een voorbode van wat in de rest van het land zal gebeuren. Ze zijn wat slimmer in die stad – de zakelijke dienstverleners dan he, niet de uitkeringtrekkers. Alhoewel…  Enfin, de vraag is natuurlijk wat de huren de komende dertig jaar gaan doen, ook in Amsterdam, CATO de Oudere ik maar even door. Tenzij je een zak met geld hebt om cash te kopen, dan heb ik niets gezegd. ….

Anekdote: een collega van mij uit het verre oosten (Chinese vijftiger) die internationaal werkt en een opdacht van 1 jaar die volgende maand afloopt heeft, waarna hij weer teruggaat naar de city, heeft hier heeft vorige maand een huis gekocht in Amsterdam. Hij bezit panden door heel Europa heen die hij verhuurd. Pikt ie op tijdens opdrachten. Vliegt bijna ieder weekend ergens heen om een nieuwe huurder te interviewen.

Hij maakt zich geen grote zorgen over de verwachte huuropbrengst op de middellange en lange termijn. Ook niet op de korte termijn, maar hij vraagt dan ook een christelijke huur en hoeft geen rente en aflossingen te betalen. Krekel en de mier…

Niek @ Kees (33): ik heb wel eens van dichtbij meegemaakt hoe dat werkt, omdat ik een pand probeerde te kopen dat toevallig van Fortis bleek. Voor een gewone koper vragen ze de hoofdprijs, en even later hoor je dan dat een vriendje het met 70% korting gekocht heeft (en natuurlijk snel weer doorverkocht). Zo werkt dat in de vastgoed sector.

Reply @ Kees en Niek. Zie daar, marktwerking… Dit is inderdaad precies hoe deze credit manager werkt, we houden de panden in portefeuille zolang er geen waardige kopers zijn en stellen een minimum prijs vast voor de executieveiling. Met cash kan je daar nu  je slag slaan, maar die 18k hieronder doen we het niet voor. Ik neem de telefoon inderdaad niet op. Ik ben bankier, geen makelaar.

De sterksten hebben veel geduld (long term interest) en winnen en de overheid staat het toe. Net de jaren 80… Je zou haast zeggen, Hegeliaanse praktijken gaan schering en inslag worden als het in hoge mate niet al het geval was. In Afrika, daar mag je er eerlijk om vechten. Ik zeg het eerlijk maar ik zou het graag anders zien. Ik moet ook brood verdienen. Toch sta ik aan jullie kant. Om met Rockefeller te spreken, competition is a sin.

Samen komen we er wel uit. Je zou haast zeggen dat ik de boel bij elkaar probeer te brengen. Er is een weg voor jongeren, de weg van de lange vaste financiering met aantrekkelijke fiscale behandeling.

Je betaalt wat meer in het begin zodat de boomers extra tijd hebben hun zaakjes te regelen maar bent beter uit op de lange termijn vanwege de verzekering tegen hogere woonlasten die de vaste rentetermijn met zich meebrengt. Investeren in de toekomst.  Iedereen blij.

Ik zal het nog eens herhalen. Ik zie vooral een kopersstaking van kopers die zich, zoals stakers altijd doen in de voeten schieten. Ik heb het nu over starters en de eerste doorstroom, niet over de potentiële koper van een miljoenen villa in Laren.  Die doet er verstandig aan nog een jaar of 5 te wachten. Villa’s zat straks.

Boefke Zegt: En weet je wat er dadelijk gebeurt als de waarde van woningen blijft dalen? Krijgen wij als realistische criticasters alles op ons bordje, want wij hebben de markt kapotgepraat. Ik zie het al weer aankomen, en graaf wel naast mijn ark een schuttersputje

Reply @ Boefke. To conspire – samen ademhalen. We delen allemaal verantwoordelijkheid maar sommigen pakken hem wat beter op dan anderen. Paniek zaaien doe je gelukkig niet. Het glas is half vol of half leeg al naar gelang hoe je er tegen aan kijkt. Ik waardeer je timmerwerk, dat in ieder geval.

Frouke Zegt: Jasper, hier een serieuze poging: The Depression: A Long-Term View
by Immanuel Wallerstein (MR Zine)

Reply  Froukje. Ik waardeer je poging me wat bij te brengen. Maar in dit artikel staat werkelijk niets dat ik niet al wist. Toen ik als feut 1995 een stelling moest verdedigen voor mijn dispuut heb ik gesteld dat de dollar naar 1 gulden zou gaan.  1995. Ze begrepen er toen niets van en de meesten nu nog niet. Niettemin dank voor je aandacht.

En tot slot nog wat nieuws, ter adstructie om de richting waar dit allemaal naar toegaat te helpen duiden. Om te beginnen met:

Staat steunt ABN Amro voor euro 2,5 mrd met injectie en garanties , 26 juni 2009, 19:12 uur | FD.nl ABN Amro krijgt opnieuw een kapitaalinjectie van de Nederlandse staat van in totaal euro 2,5 mrd. Later dit jaar zijn nog twee injecties nodig.

Comment. Er zal geen bank klappen in dit land. Over een jaar of 3, als Get a Life zijn huis terugkoopt, starters door gaan stromen, de hyperinflatie van nu lonen en prijzen gaat beïnvloeden en de lange en de hoog genoeg is, zullen we zachtjesaan een aanvang met het verhogen van de korte rente moeten maken.

Jasper heeft het vermoeden dat de ECB streeft naar een Bijbelse 7%  lange rente nominaal bij 2% inflatie, zodat je op de beurs in Eurotermen een Bijbelse 7% reëel kan verdienen en dat ze die situatie stabiel willen houden en dat ze daar wel eens tamelijk lang in zouden kunnen slagen als de politiek zich er niet mee bemoeit. Maar dat is speculatie.

Van der Laan verlaagt huurtoeslag, 26 juni 2009, 19:23 uur | FD.nl De huurtoeslag wordt volgend jaar verlaagd met euro 1,25 per maand.

Comment. Het is evident wie de rekening betaalt. Huurders, scheefhuurders en variabele gokkers en mensen met “overwaarde” die met pensioen gaan en denken dezelfde woning goedkoper terug te huren en de “overwaarde” voor een langdurende riante leefstijl in te zetten.…

Huizen niet meer alleen naar inkomen verdeeld. DEN HAAG -  Door een aanpassing van de Huisvestingswet hoeven gemeenten bij de verdeling van goedkope huizen niet langer alleen te kijken naar het inkomen van mensen.  Gemeenten kunnen ook proberen wijken een eigen karakter te geven, door bijvoorbeeld rustige mensen bij rustige mensen te zetten of ouderen bij ouderen

Comment.  Nilly Willy in termen van Bernanke? Dacht het niet. Hegel is coming at your door. Marktwerking is een mooi ideaal, begrijp me niet verkeerd, maar het zou wel eens niet kunnen zijn wat TBTP in store hebben…. Alle economie is politieke economie.

China steekt geld in Afrikaanse landbouw Na investeringen in infrastructuur en oliewinning, steekt China nu ook geld in de landbouwsector.

Comment. Gelukkig spreek ik Nederlands en hebben we hier wat te exporteren in ruil, nog wel…

Excuus voor de lange post en de zwaarmoedigheid. Ik kan me blijkbaar niet helemaal wegcijferen.  Mag ik jullie allemaal danken voor de vragen en opmerkingen zover ze netjes gesteld waren? Een paar overuren in het weekend, maar ik merk dat de interactie helpt mijn gedachten te ordenen en denken aanscherpt. Dit hadden ze op school moeten doen…

Ik zal nog eens proberen een integrale analyse voor alle belanghebbenden, kopers en verkopers, jong en oud, arm en rijk, te formuleren en plaatsen. Moderator, wil je er eens over denken? Ik heb begrepen dat content erg belangrijk is voor een  goede site als deze….

19:20
27/06/2009

Jasper

Guest

74

Reply @  Froukje.

Ik zou liever zien dat je het in je eigen woorden opschijft overigens…

19:33
27/06/2009

Jasper

Guest

75

M

Ik denk dat ik voor mezelf ga kiezen. Deze mensen willen zichzelf vernietigen. De genetic cleansing waar Sinclair op doelt staat inderdaad voor de deur. Mensen als Niek, Froukje, Kees… Ze wensen het anderen toe en zullen het zelf krijgen. Europa heeft een kans, maar niet met dit soort burgers. 

Ik kies voor de arme Afrikaan of Aziaat en hou op mijn werk te doen. Hadden ze me vroeger maar geen vuile Arabier moeten noemen, blond als ik ben.

Ik ga een stukje lopen. Wat teleurstellend.

Sorry.

22:21
27/06/2009

Jasper

Guest

76

Allright. Afgekoeld. Ik ga mezelf een filisofische instelling en andere identieit aanmeten op de andere site maar mijn werk blijven doen. Ik denk dat ik er een handvol heb laten zien hoe het ook kan. Dat voldoet voor nu.

De deluge aan dommigheid die je op de andere site waar ze in ieder geval een idee hebben van wat gaande is doet het ergste vermoeden voor het klootjesvolk. Ook in Nederland.

22:25
27/06/2009

Jasper

Guest

77

“De kunst voor de speculant is geen risico's te nemen, maar hard te werken (analyse is ook werk) en dan mensen die wel risico's nemen als hierboven gedefinieerd af te straffen.

Ik bedoel te zeggen, moreel handelen en financieel welvaren hangen samen op de lange termijn… Allways take the long term interest, zelfs als dat betelkent dat je een vallend mes moet vangen….”

Dat was verstandiger taal. Ik ga mijn ding doen.

22:51
27/06/2009

Jasper

Guest

78

Jouw link, Daniel Arnold. Ik had de combinatiegrafiek van de demografie en dow een jaar of 2 geleden gezien maar kon het niet meer terugvinden. Blij hem meer te hebben. Zijn conclusies kloppen deels niet zover ik uit dit stuk kan beoordelen. Ik zou wegblijven van obligaties, zover ik kan.

22:58
27/06/2009

Jasper

Guest

79

In times of economic depression interest rates always inevitably fall. Few want to risk borrowing money to buy houses, build businesses or invest in whatever. Money is just a commodity and, as demand for it falls, its price (interest rate) drops, just like prices for TVs, cars or hotel rooms. So, the place to be is bonds.

en

Only go for the best quality. This means federal government bonds.  Much more sophisticated survival strategies are, of course, possible.

Hij adviseert nog net niet obligaties van California aan te kopen. De Chinezen denken hier heel ander over. Ik zou erg oppassen hierop te varen. Hij rekent buiten de waard, ome Ben de helikopterpiloot.

22:59
27/06/2009

Jasper

Guest

80

This depression will happen. Our immutable demographics make it absolutely inevitable. It’s nobody’s fault. It cannot be fixed or wished away.

Zijn analyse van de oorzaak valt niets op aan te merken. Demografie is key.

Reply to Topic: Staat controleerd U steeds meer.

Guest Name (Required):

Guest EMail (Required):

Guest URL (required)

Math Required!
What is the sum of: 5 + 12        (Required)

Topic Reply:

Kan niet verbinden: